A modern Japn zene soksznsge. [cikk]2009.09.08. 21:39, Sora
~from: liiink ~Talltam egy "cikket", ide beillesztettem egy rszt, meg majd t is rtom a sajt vlemnyem szerint. Holnapra ^-^ xd
Sokan mr azeltt eldntik a fenti krdst, mieltt megismerkednnek a japn zenei kultrval. Az elhamarkodott dntsnek pedig ltalban tveds az eredmnye.
Japn rock, illetve Pop Aki szakt r nmi idt, hogy televzit nzzen, hozzm hasonlan biztos hallott mr j-rock-ot vagy j-pop-ot, anlkl, hogy tudott volna rla. Taln tetszett is neki, csak nem tudta, hov tegye, gy nem foglalkozott vele. Vegyk csak az animket (japn animcis film) pldul. A magyar televzik, sajnos elg szerencstlen mdon, kzvetve jutnak az animkhoz, pp ezrt mire hozznk kerl, az opening (fcmdal) illetve ending (vgefcmdal) mr messze nem hasonlt az eredeti japnra. Egyes animk fcmdalt ismert japn egyttesek adjk el. Kzlk az egyik legismertebb a L’Arc-en-Ciel.
L’Arc-en A ngytag zenekar 1991-ben kezdte zenei plyafutst „visual kei” zenekarknt. A kifejezs jelentse vizulis, ltvnyos, s ez valban sz szerint rtend. A legtbb japn rockzenekar „visual kei”-knt lpett a plyra, s sokuk a mai napig ennek a mfajnak a kpviseli, ami azt jelenti, feltn, furcsa ruht s frizurt viselnek, sokszor megtvesztsig hasonltvn a nkre. Termszetesen azonban a visual kei nem csak „klssg”, egyben zenei stlus is. A korai „lzadssal” ellenttben, mra a visual kei „kemny magja” ktfel szakadt: vannak olyan bandk, akiket jobban rdekel a megjelens, mint a zene, s van az „elvontabb” rsze, akik inkbb rdekesen, nem annyira „klasszikus visualesen” nznek ki, s egszen klnleges zent csinlnak
 (Nagyobb mretrt kattints a kpre) A mr emltett L’Arc-en-Ciel nev zenekar nekese Hyde (japn kiejtse: hjd), mondhatni a legszebb kpviselje volt a japn „visual kei”-nek. Majdnem mindenki, aki elszr ltja a L’Arc-en-Ciel brmely korai klipjben, azt mondja r: „szp, szp, de ki nekel?” Nos, nekel. A jkp fiatalember (2002. janur 29-n tlttte a 33-at) fantasztikus hangtvokat kpes kinekelni, mondhatni minden nehzsg nlkl. Az egyttes dalainak szvegt jobbra rja, a dalokat pedig a basszusgitros Tetsu (az egyttes vezetje), s a gitros Ken szerzi. Nhny esetben Yukihiro a dobos is hozzjrul szerzemnyeivel az albumok soksznsghez. Br a L’Arc-en-Ciel ersen j-rock zenekarnak tartja magt, ppen a ngy fi klnbz egynisgbl addan, sokfle stlus felfedezhet az albumokon, a poptl kezdden, a balladkon, a jazzen, a blues-on, a soft rockon, a hard rockon keresztl egszen a legmodernebb technoig. pp, mint a szivrvny, ami a l’arc-en-ciel (francia kifejezs) jelentse. Mgis ez a soksznsg teszi ket egyediv. Taln ennek ksznheten rtk el, hogy kt nagyobb szabs filmprodukcihoz is ksztettek dalt. Az egyik a Godzilla cm nagysiker Hollywood-i film zsiai verzijnak bettdala a shinshoku ~ lose control; a msik pedig, a nlunk, a kzelmltban vettett Final Fantasy ~ the spirits within cm komputeranimcis film egyik vgefcmdala: the spirit dreams inside. Sajnos a mozinzk jelents hnyada csak addig l a vettteremben, amg a stblista elkezddik, ezutn a mozi jobbra kirl, gy a legvge fcmdalt hltlan dolog eladni. Mgis taln ez egy risi lps a vilg fel egy ilyen elzrkzott npnek, mint a japnok. ppen azrt, mert a jelents tbbsg mellett, elvtve akadnak olyan mozinzk, akik igenis megvrjk a stblista vgt, mert az is a filmhez tartozik, vagy azrt, mert igenis lvezhet zene forog alatta. Ezek kzl pran tudatosan vrjk, amg az utols bet is lepereg, msok kvncsisgbl. Akik tudatosan ltk vgig (sz szerint vgig) a Final Fantasy-t, btran merem lltani, valamilyen szinten j-rock vagy j-pop rajongk, hiszen nem mindennapi dolog L’Arc-en-Ciel-t hallani nyilvnosan Magyarorszgon, s ezrt megri megkockztatni egy haragos biztonsgi r trelmetlen dohogst, amg azt vrja, hogy az ember lnya vagy fia vgighallgassa a zent. Szerencsre a j-rock illetve j-pop rajongk szma egyre n kishaznkban, s ez taln egyre elrhetbb teszi a japn zene betrst a Krpt-medencbe.
A legkevsb sem „nying-nyang”! Sokan sszekeverik a japn s a knai nyelvet, amelyet a tradicionlis zenvel, s a hangszerek hangzsval hoznak sszefggsbe. Ennek ksznheten alakulhatott ki ez a kifejezs. A japn nyelv azonban a legkevsb sem „nying-nyang”! Mg akkor sem, ha a hangszerek egyforma hangzsa miatt annak tnik. Termszetesen ez nem azt jelenti, hogy a tradicionlis zene rossz. A legkevsb sem, csak szokni kell, ahogyan minden mst is, ha Japnrl, vagy egyltaln a kelet-, dl-kelet zsiai orszgokrl van sz. Lssuk be, azonban, hogy nem csak az zsiai orszgok kultrjt kell szoknunk, hanem a tlnk eltr, brmely ms orszg kultrjt. Az, hogy ppen az zsiai orszgok zenei kultrja gykeresen ms, mint a mink, vagy amihez szoktunk, csak lehetsget ad arra, hogy megismerjk, s megszeressk. Hiszen nem az szmt, hogy milyen nyelven beszl egy np, hanem az, hogy mennyire tudja a zenben kifejezni magt. Ha pedig ez sikerl, teljesen mindegy, hogy japnok, knaiak, vagy bushmanok, esetleg amerikaiak. (Gyakran halljuk megklnbztetskppen, hogy „japn zene”, de azt valamirt SENKI sem mondja, hogy „amerikai zene”, furcsa nem?) Ha a zene j, el kell ismerni, nem pedig eltlni az alapjn, hogy mely nptl szrmazik.
|